Maten – ännu ett konjunkturoffer
Expressen är de första jag möter på Stockholmsmässan. De tjålar kvällstidning och italiensk kokbok för en tia. Sexigare än så blir inte Det goda köket. Samma köldfrossa som drabbat bostadsmarknaden verkar spöka på tiotusentals kvadrat mässyta i Älvsjö.
Hetaste gästen – SvD:s redaktionschef Mats-Eric Nilsson – ska tala om fustket med vårt dagliga käk. Om E-koder, och dyr haussad blufftryffelolja (tryffel löser sig inte med olja).
När jag var här sist träffade jag ”alla” som är nåt i branschen. Från Årets kock och Lisa Förare Winblad via danska ambassadören till den italienska snubben som handkavlade pasta, och så legenden Jan Hedh. Jag namedroppar inte för att få kändiscredd. Slängde mitt autograf i mellanstadiet. Men i helgen verkade eliten stannat hemma (på respektive krog).
Ur den bredd som faktiskt antyddes räknade jag till halvdussinet ”vi kör hem diskmedel/eko-grönsaker/fisk”. Några stackare som sålde gjutjärnspannor och patenterade grötvispar i silikon. Däremellan några välnischade japaner, franska ostdiskar, oljebodar och dessertpalatset Xoko. Så långt rätt mediokert, ingenting som öppnade mina ögon särskilt stort. Kanske för att jag är rätt ointresserad av alkohol och därför förvånas av att halva mässhallen verkade rymma vodka, must och barverktyg.
I landet som presterar 350 kokböcker om året borde väl åtminstone Mat-Tina hinna förbi lite vanliga dödliga konsumenter. Men nicht, niente. Gastronord var ett business-to-business event som råkade inträffa före lågkonjunkturen var ett faktum. Medan fler (och dyrare) ekologiska produkter var en positiv nyhet för alla. Nu går jag hem med frågan vem som äger marknaden, konsumenten eller producenten.
I lågkonjunkturens spår verkar italiensk mat vara det sexigaste, och säkraste, marknaden kunnat visa fram. Det och halvkända designern Simon Davies från tv3, utrikesministerns deli-fru tänker jag inte nämna vidare.
Sorry Stockholmsmässan, ni kan bättre!
No Responses to “Maten – ännu ett konjunkturoffer”
Leave a Reply